dinsdag 2 april 2013

jumpsuit

Vanuit de ottobre 1/2013 waagde ik me aan de Villikko jumpsuit. Maar 4 patroondeeltjes, dat kan niet moeilijk zijn! Ook al vind ik de handleiding toch nogal 'summier' te noemen :).

Ik lockte eerst de mouwen aan het voorpand en de linkermouw ook al aan het achterpand. Dan stikte ik de halsbies al aan met de goede kanten op elkaar, op 1 cm (foto 1). Vervolgens overlockte ik ook de rechtermouw aan het achterpand, en overlockte de halsbies mee tot op het einde (foto 2). Pas dan plooide ik de bies terug om alles aan de goede kant van de stof met een tweelingnaald vast te zetten. Op foto 3 en 4 zie je dan hoe dit er aan de buitenkant en binnenkant van de jumpsuit er uit ziet. Zo zitten je overlock naden netjes in de bies geplooid. 
 


Dan kan je met de overlock in 1 beweging van aan de rand van de mouw tot aan het einde van het been de goede kanten aan elkaar zetten. Zo krijg je iets dat al heel sterk op een jumpsuit lijkt! En waarvan je na het binnenstebuiten draaien ziet dat je label aan de voorkant hangt ipv de achterkant :).


Dan is het 'enkel' nog afwerken. De mouwboordjes is altijd wel gesukkel! Tot ik me herinnerde dat je aan de 'binnenbocht' moet stikken, en niet aan de buitenbocht. Dat ging idd wel een pak vlotter! Zoals de andere biezen heb ik ze er eerst met de goede kanten op elkaar aan de buitenzijde opgezet (foto 1, met stretchnaald), om dan de bies naar binnen te plooien en met de tweelingnaald vast te zetten (foto 2). Ik koos de tweelingnaald met 2 mm tussen, iets fijner dus dan de standaard 4 mm tweelingnaald.



Dan restte me nog het kruisstukje (amaai, daar heb ik even moeten over nadenken!). Enkel vast te hangen aan het achterpand, volgens de merktekens op het patroon! Met de overlock snel gepiept eens je de orientatie juist hebt... :). (je wil niet weten in hoeveel richtingen ik dat ei op de jumpsuit heb proberen spelden :)).


En last but not least, 1 lange bies vooraan en 1 lange bies achteraan terug biais-gewijs aan de jumpsuit zetten. Dan de onderpijpjes nog met bies afwerken (en wat sukkelen om de eindjes mooi af te werken, ik maakte de bies nu langs elke kant 1 cm langer en plooide hem daarna terug naar binnen en stikte nog eens vast). En dan met de kampsnaps nog drukknoopjes erin zetten! Dat ging eerlijk gezegd iets moeilijker dan gedacht. Eerste opstakel was het chronisch tekort aan kampsnaps van de zelfde kleur. Na wat kleurgepuzzel bleek de kampsnaps in de tricot drukken toch ook niet altijd even evident. Maar hey, het is gelukt! Al ga ik me wel een voorraad kamsnaps inslaan nu, dat ik in ieder geval al niet moet stressen als ik eentje kapot maak :). Et voila, dit is het resultaat! Nu nog snel de groene-aapjes broer jumpsuit maken, dan kunnen die een lieve tweeling (hopelijk) gelukkig maken!



7 opmerkingen:

  1. leuk he? Ik ben ook helemaal gek van jumpsuits!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jumpsuits, jammer dat we er zelf te groot voor geworden zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Ik heb net de jumpsuit van kiind gemaakt. Deze gaat tot maat 86.
    Een idee tot welke maat deze van ottobre gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo,

    Ik heb net de jumpsuit van kiind gemaakt. Deze gaat tot maat 86.
    Een idee tot welke maat deze van ottobre gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, deze van ottobre gaat ook maar tot maat 86... Ze zullen er nog grotere hebben ook denk ik, maar ik weet niet precies in welk nummer.

      Verwijderen
  5. O, ik zit ook aan zo'n kruisstukje. ottobre kids 6/16 :p en jouw link is de eerste die ik tegen kom! Dank je wel voor de duidelijke foto! :D
    Jouw pakje is mooi geworden ;)!

    BeantwoordenVerwijderen