zaterdag 1 juni 2013

T-shirt, the making off


Zo maakte ik het T-shirtje. Deze manier van werken met boordstof vind ik wel prettig - biaisgewijs... Al is het deze keer minder goed gelukt dan anders! 

Schoudernaadje verstevigen met stukje tricot. Doe dit enkel aan beide zijden van het achterpand.





Overlock of naai met zigzagsteek - overlocksteek. Normaal knip je je randje zo dat het binnen je stiksel valt. Je kan het achteraf bijknippen of iets meer aandacht besteden aan het uitknippen van je reepje tricot :) (ik doe de moeite niet om te meten met zo'n dun reepje, overal 0.7 cm zou eigenlijk ideaal zijn).

 Maak al 1 schoudernaad van het T-shirt vast. Stik dan in je kraagje biais-gewijs je nekboordje (met reepjes boorstof van 75-80% van de halsomtrek lengte en een 4 tal cm breedte). Plooi je naadje naar de voorkant van je T-shirt wanneer je het overlockt, zo valt het minder op en kijk je er 'over' in plaats van er tegen aan. 

Overlock dan je tweede schoudernaad. 

Mouwpjes spelden! Dat ziet er altijd even gek uit, maar komt goed :)


 Boordstof ook al aan het mouwtje zetten voor je de zijnaden van de T-shirt in elkaar zet. Hier zie je dat die idd korter is dan je mouwrandje. Zo'n 75-80% dus... Beetje aan trekken tijdens het overlocken om overal stof te hebben, dat is de bedoeling :).

Kijk ne keer, dat lijkt al op een T-shirt he! 

Effe binnenstebuiten draaien (en voel al een beetje trots opkomen)

En van de mouw tot beneden de zijnaad aan elkaar locken. Ik steek hier en daar nog een speldje, maar durf het zonder spelden ook al aan ondertussen. Juist goed er op letten dat in het begin er geen verschil zit op je mouw en dat je mouwnaadjes aan de oksel mooi bij elkaar komen.  (We beginnen al wat meer te glunderen).

Truc-spécial... Met tweelingnaald de mouwboordjes (en nekboordjes) vastzetten. Zoals met biais plooi je je stof van de goede kant naar de averechtse kant van je stof, en stik aan de goede kant van de stof, via de 'binnenbocht'. Dat gaat een pak gemakkelijker!  Zorg dat je zigzagstiksel van de tweelingnaald overal over je boordstof vast heeft. Liever iets te veel dan te weinig, de overschot kan je nog afknippen. Dit is trouwens ook het ideale moment om je label in de nek mee te stikken met de tweelingnaald (in tegenstelling tot de overlock die het label dan gewoon zou afsnijden). (We zijn al aan het stralen op dit punt).

Nadat je de boordjes gedaan hebt ook nog even de onderkant omzoomen met de tweelingnaald. En de T-shirt is klaar! (No one can stop us now! Vreugdedansje!)



10 opmerkingen:

  1. Straal straal... en nu genieten van kids met hun t-shirt aan :-)
    Liefs, Veerle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb ik alvast gepind! Goeie uitleg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, mooi... maar ik ga nog even wachten om zo iets te proberen... nog niet bepaald een naaiwonder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is eigenlijk super gemakkelijk, maar je hebt wel een tweelingnaald nodig. De overlock is een luxe beestje, maar daarmee zit de T-shirt op een half uurtje in elkaar!

      Verwijderen
  4. Ik doe het anders: eerst de schoudernaden dicht, dan een cirkel maken van de boordstof en de twee "cirkels" aan elkaar naaien. Hetzelfde voor de mouwen. Ik gebruik trouwens nooit mijn overlock om T-shirts te maken, noch mijn tweelingnaald. Gewoon een lichte zigzag en voor de onderkant een stretchsteek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zo heb ik het ook al gedaan, maar voor de kleine maatjes vind ik die mouwboordjes dan zo'n gepruts! Maar in de naailes deden we het inderdaad met voorgemaakte cirkels van boordstof of van tricot.

      Verwijderen
    2. De mouwtjes zijn idd een gepruts. Meestal gebruik ik daar zelfs geen boordstof, behalve bij lange mouwen.

      Verwijderen
    3. ja, om een of andere reden vergeet ik dat precies, dat je een mouwtje ook gewoon kan omzoomen. Is idd gemakkelijker!

      Verwijderen
  5. Vielen Dank für eine tolle Anleitung! Für die Anwendung Manschetten, Ich mag die Methode in Schnabelina Rainbow Körper Video-Tutorial (amerikanische Version) beschrieben ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw dank je wel voor de leuke uitleg, ik vond de biais altijd al zo'n gesukkel. *eyeopener*

    BeantwoordenVerwijderen