vrijdag 16 september 2016

Duo simple dresses

Vanaf het moment dat het patroontje van KaatjesNaaisels uitkwam wist ik dat het een schot in de roos ging zijn. Wie het patroontje nog niet heeft, moet stantepede naar hier surfen en het gratis, ja, GRATIS, patroontje downloaden. Instant plezier en succes verzekerd!

De simple dress doet zijn naam alle eer aan. 2 patroondelen en hop, naaien maar! Nog een stukje framilon om te rimpelen en je bent al helemaal klaar. Het moeilijkste was nog het kiezen van geschikte stofjes, echt!

Ik deed uiteindelijk toch nog ongeveer 3 uur over de twee kleedjes, maar dat ligt helemaal aan mezelf en mijn naaimachine. Ik schat dat er zonder obstakels pakweg een uur of anderhalf uur nodig is om 2 kleedjes af te werken. Mijn naaimachine vrat op een bepaald moment echter mijn stof op, met framilon en al, en het zat hopeloos vast. Echt, zo vast heeft een stofje nog nooit gezeten! Te hard trekken durfde ik niet, met visioenen van gescheurde tricot kleedjes voor mij. Maar zacht trekken werkte dus ook niet... Ik heb uiteindelijk de hele rimram uit elkaar moeten vijzen om dan zachtjes mijn stof van tussen de machine te kunnen prutsen. Voor al deze handeling samen mag je ongeveer een uurtje van de werktijd aftrekken :). Mijn labeltjes naaide ik binnenin de jurkjes, eens ze al afgewerkt waren. En eindelijk deed ik ook eens waarvoor ik ze initieel ontworpen heb: de maat aanduiden met een stikseltje. In hetzelfde kleur van de leeftijd waarvoor de jurk bedoeld is. Ik was al mega trots op mezelf! Al moet ik eigenlijk wel toegeven dat ik het zelfs niet eens zo bedacht had. Toeval wou dat mijn stikdraad groen was voor de groene jurk (ah ja) en dus blauw voor de blauwe jurk (duhuh) en dat dat toch wel ook net eens de kleurtjes van de overeenkomstige maat bleken te zijn. Tot zover de creativiteit :). De maat 6 jaar werd nog een stukje extra verlengd.

Ik ben helemaal gewonnen voor de simple dress! Zo gaan er nog veel gemaakt worden. Ik heb dan wel geen dochters, maar iedereen in mijn buurt die van dicht of ver een dochter rondlopen heeft mag zich op een dag wel eens aan een verrassing verwachten :). Kortom, merci KaatjesNaaisels om je creativiteit met ons te delen!



 Simple dress, KaatjesNaaisels
mt 4 en 6 jaar
Vogeltjes: Mies en Moos, Vosjes: baba

10 opmerkingen:

  1. Leuke jurkjes!
    En ik ben helemaal fan van jouw maataanduiding! Mag ik vragen waar je je kabeltjes liet maken? Ze zien er mooi van kwaliteit uit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahum, labeltjes natuurlijk ipv kabeltjes ;-)

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. hier schreef ik er (lang geleden) een berichtje over. Ik ben heel content van de labeltjes. Je moet wat Engels kunnen om ze te bestellen, en het duurt wel eventjes, maar de moeite waard. Het is wel al 2 jaar geleden, dus ik durf niet zeggen dat alles nog is zoals toen...

      http://naaistaart.blogspot.be/2013/02/labeltjes.html

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super die labels! En ik heb dat vossenstofje ook liggen, toch maar eens overwegen om de simpel dress te maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. twee hele leuke exemplaren zeg! echt tof! en die labeltjes, hoe geweldig bedacht is dat!! keitof!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk seg! Ik voegde het ook net toe tot mijn naaiplan, hoewel ik geen dochters heb ;)
    Zijn de vosjes niet van Baba ipv Blabla? Ik vond het stofje redelijk snel afgewassen, jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oeps, hihi, idd van baba! Heb het aangepast:). Het stofje lijkt me idd wel eentje dat snel zal afgewassen zijn. Het was een voorgewassen lap die ik van iemand overkocht en die begon al een beetje te pluizen. Hopelijk valt het nog mee!

      Verwijderen